דלקות מפרקים: כל הדרכים למנוע ולהקל על הכאבים

דלקות מפרקים: כל הדרכים למנוע ולהקל על הכאבים

ד"ר אורון אמיר

לאורך השנים כולנו חווים שחיקת סחוס, שבשלב מסוים עלולה להתפתח לדלקת מפרקים ניוונית הגוררת עמה כאבים מטרידים והגבלה בטווח התנועה. מה אפשר לעשות למען המפרקים מגיל צעיר ואילו אפשרויות עומדות בפני החולים כדי להקל את התסמינים? אורתופד מומחה מסביר
בעולם של אנטי-אייג'ינג, הנדסה גנטית ותוחלת חיים ההולכת וגדלה, אוסטיאוארתריטיס – דלקת מפרקים ניוונית – היא מחלת המפרקים השכיחה בעולם. מדובר במחלה שבגללה אנו צורכים הכי הרבה משככי כאבים ונוגדי דלקת, ובשנת 2020 היא צפויה להיות המחלה העיקרית שמובילה למוגבלויות ולנכות. ועם זאת, עדיין איננו יודעים עליה כל צרכנו, אף על פי שמדי שנה מושקעים מיליוני דולרים בניסיון למצוא לה מרפא.

מהי דלקת מפרקים ניוונית?
המפרק האנושי אמור לספק לגופנו אפשרות לנוע בלא קושי, תוך מאמץ קטן ככל האפשר. מבנה המפרק מבוסס על שני משטחים סחוסיים בעלי תבנית משלימה, וכן קופסית מפרק העוטפת ומייצבת אותו. המפרקים מיוצבים גם על ידי רצועות ושרירים העוטפים אותם והמקנים להם עמידות בפני כוחות גזירה ופיתול.

המפרקים מתאפיינים ביכולת נדירה לאפשר תנועה בין עצמות, תוך יצירת חיכוך כמעט אפסי בין שני המשטחים הנעים זה מול זה במשך עשרות שנים. גם כיום, למרות הישגים טכנולוגיים כבירים של האנושות, לא הצלחנו עדיין לשחזר את המפרק שבו חנן אותנו הטבע. גם הטכנולוגיה המתוחכמת ביותר לא מצליחה לייצר מערך הדומה לזה של המפרק האנושי אשר מאפשר חיכוך מינימלי, עמידות ניכרת ובלימת זעזועים.

המעבר מהליכה על ארבע לצעידה על שתי רגליים גובה מחיר כבד מבני האדם מבחינת העומסים שבהם נדרשים מפרקי הגפיים התחתונות לעמוד, ובעיקר מפרקי

הברך הציריים. הגפיים העליונות חשופות אף הן לסוגי תנועות וטווחי תנועה שלא אליהן תוכננו מראש, ובייחוד בסיס האגודל האנושי. לכן, כוחות גזירה ממוקדים מסכנים את אורך החיים של המפרקים אף במיקום זה.

שכיחותה של דלקת המפרקים הניוונית, או "שחיקת סחוסים" או "שחיקת מפרקים" כפי שהיא מכונה בציבור הרחב, היא כ-50{f22ad1b8603d7f4b8d0cc986203d919e7a45ccc8588e7d1a836feeffa8ba5709} בקרב בני 50 ומעלה. מדובר במחלה כרונית פרוגרסיבית המערבת את הסחוס המפרקי, מאופיינת באובדן האיזון שבין הרס ובנייה של רקמת הסחוס ומתבטאת בכאב ומגבלה תפקודית. כאשר מופר האיזון המבני נוצרים אנזימים המאכלים את הסחוס ומובילים לרקמת עצם מדולדלת ולבליטות במפרקים.

כאב הוא התסמין העיקרי לדלקת מפרקים ניוונית, בעיקר במפרקי הברכיים ובבסיסי האגודלים. עם זאת, כאבים יכולים להופיע גם בפרקי הירכיים, מפרקי האצבעות, הכתף, עמוד השדרה והקרסול. לכאבים נלווית לעתים נפיחות, טווח תנועה מוגבל של המפרק וקושי בתפקוד היומיומי.

אישה כאובה מצולמת כאן

כאבים יכולים להופיע גם בכתפיים, בירכיים ובאצבעות

מי עלול לסבול מהמחלה ובאיזה גיל?
כל אחד מאיתנו עלול לסבול מהמחלה, כיוון ששחיקת סחוס היא תהליך המתרחש אצל כולנו. במפרק האנושי קיים איזון עדין בין הרס ובנייה של סחוס, ובשלב מסוים השחיקה עולה על הבנייה. מכאן שכמעט כל אחד יסבול משחיקת סחוס במידה כזאת או אחרת בחלוף השנים.

אחד מגורמי הסיכון העיקריים הוא הגיל: ככל שגילנו מתקדם עולה הסבירות שנסבול מדלקת מפרקים ניוונית. בגילאי 65-55 גברים סובלים מכאבי פרקים יותר מנשים, אך מגמה זאת משתנה אחרי גיל 65, אז נשים סובלות מפגעי דלקת המפרקים הניוונית עד פי שלושה יותר מגברים בני אותו הגיל. בקרב בני 70 ומעלה יותר מ-90{f22ad1b8603d7f4b8d0cc986203d919e7a45ccc8588e7d1a836feeffa8ba5709} סובלים מדלקת לפחות בפרק אחד בגופם.

גורם משמעותי נוסף הוא עודף משקל המטיל עומס נוסף על המפרקים, ובראשם מפרקי הברכיים. העלייה בתוחלת החיים לצד העלייה בשכיחותה של השמנת יתר והשאיפה לאורח חיים פעיל גם בגיל המבוגר גוררת בעקבותיה עלייה בשכיחות המחלה מדי שנה.

מהם הטיפולים המוצעים?
תרופות לשיכוך כאב

טיפולי פיזיותרפיה

עזרים כגון סדים ומקלות הליכה

תוספי תזונה

טיפולים ביומכניים שונים

התערבות כירורגית

איך לשמור על בריאות המפרקים?
לזוז יותר. המפרקים זקוקים לתנועה כדי להתקיים, לכן חיזוק השרירים ואימון המפרקים חשוב מאוד. חיזוק השרירים סביב המפרקים מעביר חלק מהנטל אל הרקמות הסמוכות למפרק, ומקל גם את ייצוב המפרק. התעמלות ותנועה ישמרו לאורך זמן את המפרקים בריאים.

לשמור על משקל תקין. למשקל הגוף השפעה רבה על העומס המוטל על המפרקים, בעיקר בגפה התחתונה, לכן יש לשמור על משקל מתאים.

ללכת נכון ולהשתמש באביזרים מתאימים. בלימת זעזועים ושמירה על תבנית הליכה נכונה חשובים אף הם. שימוש במנעל נכון, במדרסים במקרה הצורך ובנעלי ספורט בעלות יכולת ספיגה נאותה ומבנה המתאים לאותה פעילות – כל אלה חשובים למניעת נזק למפרקים. יש לשים לב לפעולות יומיומיות המעמיסות בצורה חוזרת ונשנית על הגפה העליונה והעלולות להוביל לשינויים שחיקתיים במפרקים.

ליטול תוספי תזונה. בעשורים האחרונים מקובל השימוש בתוספי תזונה כאמצעי נוסף לשמירה של עמידות הסחוס המפרקי אל מול פגעי הזמן. תוספי התזונה מפחיתים את הדלקת התוך-מפרקית ומקטינים את קצב שחיקת הסחוס בתוך המפרק הסובל. התוספים המקובלים כיום הם גלוקוזמין סולפט וכונדרואיטין סולפט, שפעילותם הסינרגטית באה לידי ביטוי במחקרים מדעיים. התוספים הקיימים היום בשוק הם: מגהגלופלקס, קרטילגו, מולטיפלקס, ארטריל, פרי-מושן, ותוספים אחרים ששמם הוא כשם החומרים גלוקוזאמין וכונדראיטין.

המלצות הליגה האירופאית נגד ראומטיזם ושל האיגוד הבינלאומי למחקר דלקת המפרקים הניוונית (OARSI) הן ליטול תכשיר המכיל 1,500 מ"ג גלוקוזמין ו-1,200 מ"ג כונדרואיטין במשך שישה חודשים לפחות, כטיפול שמרני לפני התערבות כירורגית כלשהי. מומלץ ליטול את הכדורים במהלך שעות היום, כיוון שמחקרים מצביעים על ספיגה טובה יותר של המרכיבים הפעילים לאחר פעילות גופנית.

לשקול טיפולים מתקדמים. אם אין כל שינוי במצב המפרקים למרות נטילה רצופה של תוסף תזונה מתאים במשך שישה חודשים, יש לשקול פנייה לאמצעים אחרים, כולל כירורגיים, כדי להקל את התסמינים.

תמונה של רגלייים על משקל

למשקל הגוף השפעה רבה על העומס המוטל על המפרקים

איך להפחית את השחיקה – ואת הכאב?
בעת עלייה וירידה במדרגות היעזרו במעקה, כדי להפחית לחץ מהמפרקים בעת המאמץ.

אם ניתן לבצע פעולה כלשהי בישיבה במקום בעמידה – העדיפו לשבת, כדי למנוע לחץ מיותר על המפרקים בפעולות יומיומיות כמו חיתוך סלט או קילוף תפוחי אדמה.

בזמן עמידה ממושכת העבירו את משקל הגוף מרגל לרגל לסירוגין. מומלץ להיעזר בשרפרף או במשטח מוגבה אחר לאחת הרגליים.

כדי להקל כאבים אפשר לנסות לחמם את המפרק או דווקא לקררו באמצעות שקיות קרח.

אם אתם נוהגים לשחות, העדיפו את הסגנונות חתירה וגב על פני חזה.

לפני קימה מהכיסא או מהמיטה הפעילו את המפרק מספר פעמים ורק אז קומו, כדי לחמם אותו לפני הפעולה ולמנוע תנועה פתאומית.

בעת הקימה מהמיטה הניחו קודם את הרגל כואבת, כך שהיא תהיה קרובה יותר לגוף ורוב המשקל יועבר לרגל הבריאה בעת הקימה. כך יופעל פחות לחץ על המפרק המודלק והכואב.

הכותב הוא אורתופד מומחה מנתח וכירורג יד במרכז הרפואי קפלן

מאמרים נוספים:

בן 14 נפצע במשחק האומץ "רחמים"

בן 14 נפצע במשחק האומץ "רחמים"

ישראל חבר

המשחק המסוכן של כיפוף ידיים הביא לעיקום אצבעו של הילד • הילד טופל בבית החולים קפלן
צילום של ילדים

אילוסטרציה. למצולמים ולבית הספר אין קשר לכתבה

משחק האומץ "רחמים" שבו משחקים באחרונה ילדים ובני נוער גרם בשבוע שעבר לפציעה של נער בן 14, שנאלץ לעבור בבית החולים קפלן ברחובות פעולת שיחזור של שבר מורכב באצבע. הנער, הלומד באחד מבתי הספר באזור, הגיע לחדר המיון בבית החולים קפלן עם קמיצה מכופפת ביד שמאל, בשל המשחק המסוכן של כיפוף ידיים ששיחק במהלך ההפסקה. על פי חוקי המשחק, הילד הראשון שאומר "רחמים" נכנע ואז הילד השני מפסיק לכופף את ידו. איתי סיפר כי "שיחקתי מול ילד יותר חזק, ולאחר זמן קצר הרגשתי שהאצבע שלי ביד שמאל פשוט עקומה לגמרי. כאב לי מאוד". ד"ר אמיר אורון, מומחה לכירורגיה של היד בבית החולים קפלן, הסביר: "ביצענו שיחזור במטרה למנוע איחוי של השבר בעמדה לא טובה, שעלול לגרום לליקוי בתפקוד היד בהמשך הדרך".

מאמרים נוספים:

מרגש: פגש באקראי ברופא שהציל את חייו

מרגש: פגש באקראי ברופא שהציל את חייו

ישראל חבר

סגירת מעגל: בעל עסק שאירח מיזם חברתי, גילה כי המרצה המרכזי הוא הד"ר שהציל את חייו, רק לפני 4 שנים
צילום של רופא ומטופל

מפגש הרופא והמטופל קפלן

סגירת מעגל על כוס בירה: ביום רביעי האחרון נערך 'ערב רופאים' ייחודי ברחובות, בו השתתפו רופאי בית החולים קפלן ביוזמה חברתית ייחודית המתקיימת בשיתוף עיריית רחובות, זו השנה השלישית במהלכו יוצאים טובי הרופאים למסעדות ומקומות בילוי לצעירים ומדגישים בפניהם את החיוניות בשמירה על בריאות נאותה ועל התנהגות בהתאם לחוק. רגע יוצא דופן ומרגש נרשם ב"דלפק", כשבעלי המקום, דור שטרק, פגש את המרצה של הערב, ד"ר אמיר אורון, מומחה לכירורגיה של כף היד בקפלן, וזיהה אותו מיד כרופא שניתח אותו 4 שנים קודם לכן ובילה עמו במשך מספר שעות בחדר הניתוח לאחר פציעה קשה בידו הימנית. "אין ספק שזו סגירת מעגל עבורי. לא הסתכלתי טרם האירוע על שמות המומחים שאמורים להגיע לבתי הקפה והברים, ולכן לא ידעתי שהרופא שיגיע אליי הוא הרופא שהציל אותי מנזקים בלתי הפיכים בכף היד", אומר דור. "נפצעתי מפגיעה קשה של דלת זכוכית וירד לי מלא דם מהיד. הובהלתי לבית החולים קפלן ו'המלאך בלבן' ד"ר אמיר אורון הוזעק באמצע הלילה והכניס אותי לניתוח דחוף בחדר ניתוח מיד לאחר התאונה. הוא עשה עבודת קודש במשך מספר שעות ובזכותו אני כאן, מארח אותו בכיף אצלי בעסק". ד"ר אמיר אורון מצדו, שמאורעות אותו לילה עלה וצף בזיכרונו, שיחזר אף הוא את הרגעים הדרמטיים, "גם אני לא ידעתי שהבעלים של המקום שהוזמנתי להרצות בו הנו מטופל שלנו. כשהגעתי כמובן שזיהיתי אותו והמפגש היה מרגש עבורי, שכן שמחתי כל כך שדור הגשים את חלומו והוא בעלי המקום המושקע הזה".

מאמרים נוספים:

פעוט שנולד עם 14 אצבעות נותח בהצלחה

פעוט שנולד עם 14 אצבעות נותח בהצלחה

אורנית עצר

פעוט בן שנתיים שנולד עם 14 אצבעות נותח בהצלחה בבית החולים קפלן. אמו של הפעוט נושאת בבטנה עובר עם אותו פגם גנטי.
מומחי כירורגיית כף היד בבית החולים 'קפלן' ביצעו השבוע ניתוח מורכב להסרת שתי אצבעות מכפות ידיו של פעוט כבן שנתיים, תושב קרית גת, אשר נולד עם 7 אצבעות בכל כף יד. הניתוח, שעבר בהצלחה, נועד לאפשר בעתיד תנועה תקינה של האצבעות ככל הילדים. אביו של הפעוט אמר כי זהו פגם גנטי שמלווה את המשפחה מזה 6 דורות, אך לא היו מקרים של 7 אצבעות בכל יד. "כבר במהלך האולטראסאונד ידענו שיש תוספת של אצבעות, וכשנולד ראינו שהוא שבר שיא חדש…הניתוח נקבע בשיתוף מלא של מומחי 'קפלן' והוחלט שינותח עכשיו גם בשל העובדה שמדובר בניתוח ארוך של למעלה מ 3 שעות בהרדמה מלאה".
תמונה של יד עם שבע אצבעות

ד"ר אברהם הס, מנהל מחלקת כירורגיית כף היד בבית החולים 'קפלן', אמר כי מדובר במקרה נדיר של עיוות מולד אשר הצריך ניתוח מורכב בהרדמה כללית. "המדובר בשתי אצבעות נוספות, זרת ואגודל, שהיו בתת התפתחות בצד אגודל וזרת נורמליים ותקינים. השיקול המרכזי לביצוע הניתוח הנו הרגע בו אחת מהאצבעות הנוספות מתחילה לגרום להפרעה תפקודית".

במהלך הניתוח, שבוצע ע"י רופאי המחלקה, ד"ר ינאי וד"ר אורון, נערכה כריתה תוך שמירה על הרקמות הרכות, כל הדם והעצבים. "החשיבות הרבה בניתוח היא לשמור על יציבות תקינה של המפרקים שימשיכו לתפקד בצורה מלאה וגם שיפור המראה האסטטי של כפות הידיים", סיכם ד"ר הס.

"אני רוצה להודות בחום לרופאים ולאחיות המדהימים ב'קפלן'", אמרה האם לאחר הניתוח. "ראיתי את התוצאות המדהימות. אני בציפיה גדולה שהילד שלי יחיה חיי שגרה כמו כל הילדים בגן ובבית הספר. זו בהחלט תחושת הקלה גדולה".

האם, הנמצאת בחודשי הריון בימים אלו, סיפרה כי האולטראסאונד העלה שגם העובר נושא את הפגם הגנטי של תוספת אצבעות. "אם וכאשר אזדקק לכך – לא אתלבט ואחזור לבית החולים 'קפלן' לבצע ניתוח חשוב זה", היא סיכמה.

מאמרים נוספים:

נס? רסיס סביבון הוצא בניתוח מידו של ילד

נס? רסיס סביבון הוצא בניתוח מידו של ילד

מיטל יסעור בית-אורפורסם

עדי פילון מרחובות בסך הכל ביקש לשחק בסביבון שקיבל בגן לקראת חנוכה – אך רסיס פלסטיק חדר לידו וכמעט גרם לפגיעה עצבית. בביה"ח קפלן מזכירים: "יש בשוק משחקים זולים מתוצרת המזרח הרחוק ולא כולם עומדים בתקנים הראויים"
המשחק בסביבון כמעט הסתיים באסון: בבית החולים קפלן הוציאו אתמול (יום ד') בניתוח רסיס פלסטיק שחדר לכף היד של עדי פילון, בן ארבע מרחובות, לאחר שסביבון מכני נשבר בזמן ששיחק בו. אמו של עדי סיפרה כי בנה קיבל את הסביבון בגן לקראת חג החנוכה. "לפני שהלך לישון הוא ביקש לסובב את הסביבון. הוא סובב אותו בחוזקה ואז הסביבון נפל והתפרק. בסיבוב נוסף של הסביבון הוא ניסה להרימו עם הזרת והקמיצה, ושביב מהחלק המרכזי של הסביבון שנשבר חדר לתוך כף היד. ירד לו דם, והחלטנו להגיע לחדר המיון בבית החולים".
תמונה של רסיס סביבון

למטה: הרסיס שהוצא מגופו של הילד (צילום: אופיר לוי, בית החולים קפלן)

עדי נותח על-ידי ד"ר אברהם הס, מנהל המחלקה לכירורגיית כף היד, וד"ר אמיר אורון, רופא במחלקה, אשר הסבירו כי הוצאת רסיס הפלסטיק בשלמותו מנעה פגיעה ברקמות כף היד ופגיעה עצבית בתחושה לשתי האצבעות.

"נדליק נרות במקום לשחק בסביבון"
"רסיס הפלסטיק היה ממוקם סמוך לפיצול העצבים התחושתיים בין הקמיצה לזרת יד ימין", הסביר ד"ר אורון, "ובקלות יכול היה לפגוע בתחושה לשתי האצבעות. לשמחתנו, הצלחנו לחלץ תחת הרדמה רסיס פלסטיק כחול בעל קצוות חדים ללא כל פגיעה בעצבים הסמוכים מבעד החתך דרכו חדר הרסיס. בכך, לא היה צורך להרחיב את החתך הראשוני. הילד אושפז להמשך טיפול אנטיביוטי והשגחה במחלקת הילדים".

ד"ר אורון ביקש להעביר מסר חשוב להורים. "צריך לזכור שבמידה וצעצוע נשבר

ויש שבבי פלסטיק או זכוכית צריך להשליכו לפח ולא לאפשר לילדים להמשיך לשחק איתו. יש כיום בשוק משחקים זולים מתוצרת המזרח הרחוק ולא כולם עומדים בתקני הבטיחות הראויים, ובכל זאת הם עושים את דרכם לשווקים ולידי ילדי ישראל".

אמו של עדי אמרה כי היא מקפידה להכניס הביתה רק משחקים תקניים בטיחותית. "למדנו על בשרינו שכאשר צעצוע מתפרק הוא הופך להיות מסוכן", סיפרה. היא הודתה לרופאי המחלקה לכירורגיית כף היד על הפעולה היעילה והמקצועית. "לעת עתה", סיכמה, "עדי נרתע מסביבונים וכבר אמר לי שהוא לא רוצה סביבון, כי יש בו סכינים… נדליק נרות ביחד ונשחק בחג החנוכה במשחקים אחרים".

מאמרים נוספים:

כאב ונפיחות באצבעות הידיים: הסיבות והטיפולים

כאב ונפיחות באצבעות הידיים: הסיבות והטיפולים

ד"ר אמיר אורון

כאב ונפיחות במפרקי אצבעות הידיים, מעידים על שינויים שחיקתיים במפרקים. למה זה קורה, האם יש קשר לתורשה ואיזה טיפולים יעזרו להקל על המצב? אורתופד מסביר

היד היא בעלת תפקיד מכריע בהתפתחות האנושות. התנועות העדינות והמדויקות של האצבעות שלנו איפשרו לאבות אבותינו ליצור את הכלים לקידומה של האנושות. היכולת לאחוז כלים ולבצע פעולות מדויקות איפשרו לבני האדם ליצור מלאכת מחשבת אשר הובילה ליצירות אמנות, מפעלים הנדסיים והישגים רבים אחרים.

מפרקי האצבעות נדרשים למיקוד של לחץ ניכר בשטח קטן ולפרקי זמן קצרים. כל העמסה של האצבע מלווה בעומס ישיר ובכוחות גזירה הפועלים על פרקי האצבעות הקטנים. ברבות השנים, בשל נטייה תורשתית ובשל הנזק המצטבר במשטחי הסחוס במפרקי האצבעות בעקבות עומס ועבודה מתמשכים מופיעים כאב ונפיחות במפרקי אצבעות הידיים.

הסיבות לכאבי המפרקים
כאב ונפיחות במפרקי אצבעות הידיים, בשונה מכאבים רדימות ונימול המופיעים בלילה מעיד על שינויים שחיקתיים במפרקי האצבעות הקטנים. מפרקי האצבעות נוטים לכאוב בשלב ראשון ומאוחר יותר מופיעה נפיחות של המפרקים הבאה לידי ביטוי בעיקר בגב האצבע.

הנפיחות בגב האצבע היא ביטוי של יצירת נוזל עודף בתוך המפרקים. הנוזל העודף שנוצר במפרק מנפח את המעטפת (קפסולה) של המפרק והלחץ בתוך המפרק גורם לכאב. כשמסתכלים על המפרק המרוחק של האצבע, זה שקרוב לציפורן נראה בדרך כלל שתי גבשושיות משני צדי המפרק כיוון שבחלק המרכזי של גב המפרק עובר הגיד המיישר.

לעתים תופיע בליטה בצד אחד של המפרק (ציסטה או גנגליון) בלבד. לעתים הגנגליון במיקום זה משפיע על הציפורן וגורם לעיוות שלה. כאשר השינויים במפרקי האצבעות הולכים ומתקדמים ייתכן שייווצר עיוות בציר האצבע וטווח התנועה של המפרקים והאצבעות יקטן.

 

תמונת ידיים עם שחיקה של סחוס

שינויים במבנה וכאבים במפרקי הידיים - למה זה קורה

הטיפולים היעילים
1. נוגדי דלקת ומשככי כאבים: קו הטיפול הראשון בשינויים אלו הנו שימוש בנוגדי דלקת ובמשככי כאב. לעתים קרובות אני ממליץ על שימוש במשחות במריחה מקומית להקלה על הסימפטומים וזאת לאור הגודל הקטן של המפרקים לעומת שטח הפנים שלהם. אפשר לעשות שימוש במשחות עם רכיבים נוגדי דלקת על בסיס תרופתי או לחילופין במשחות המבוססות על רכיבים נוגדי דלקת טבעיים או צמחיים.

שטח הפנים הגדול סביב פרקי האצבעות מאפשר ספיגה מצוינת של החומר הפעיל במשחות השונות. שיפור בכאבים מושג בדרך כלל לאחר שימוש במשחה במשך שבועיים ולפחות שלוש מריחות מקומיות ביום.

2. תוספי תזונה מגני סחוס: קו טיפול נוסף הוא השימוש בתוספי תזונה מגני סחוס כדוגמת גלוקוזמיןו כונדרואיטין אשר להם תפקיד בתמיכה בסחוס ובהורדת הדלקת המקומית. יתרונם של תוספי התזונה נעוץ בהיעדר תופעות לוואי וביכולתם להשפיע על מפרקים רבים באותו זמן. מעבר לכך, לדעתי זהו הטיפול הריאלי היחיד למניעת התקדמות השינויים במפרקים הקטנים.

כדאי לציין כאן כי לשינויים במפרקי האצבעות הקטנים רקע תורשתי, כך שאם האמא או הסבתא סבלו משינויים במפרקי הידיים קיימת סבירות גבוהה כי גם לצאצאיהם יהיו שינויים ברבות הימים.

לתוספי התזונה מגני הסחוס כמעט ואין תופעות לוואי והתגובות הבין תרופתיות הן זניחות עד לא קיימות. על כן, השימוש בתוספי תזונה מגני סחוס הוא טיפול ארוך טווח מצויין למניעת היארעות שינויים ניווניים במפרקי הידיים הקטנים.

בנטילה של תוספי תזונה מגני סחוס במינון המקובל ולאחר מספר חודשים ועד חצי שנה צפויה הקלה סימפטומטית.

3. סטרואידים: כאשר הכאבים הולכים ומחמירים ניתן לפנות לטיפול בהזרקות מקומיות הן של סטרואידים והן של הזרקות ביולוגיות מסוגים שונים. כאשר הנפיחות במפרקי האצבע הקטנים מכבידה מאוד אך עדיין אין עיוות בציר ומבנה המפרק ניתן לבצע כריתה של אוסטיאופיטים (בליטות עצם הנוצרות בשולי המפרק) ו״ניקוי״ של המפרק עצמו. זהו ניתוח עם תהליך החלמה קצר יחסית.

4. איחוי מפרקים: כאשר השינויים בפרקי האצבעות הקטנים מתקדמים והטיפול השמרני כשל ניתן לבצע איחוי של המפרקים. האיחוי למעשה מבטל את המפרק ומחבר בין חלקי העצם. את האיחוי ניתן לבצע באמצעים שונים ובהם ברגים, תילים מסוג קירשנר (למעשה שיפודי מתכת) או אמצעים אחרים.

כיום ניתן אף לבצע החלפה של המפרקים הבין גליליים המקורבים במקרים נבחרים, השימוש בטכניקה זאת הנו מאוד תובעני וחיי המפרק המלאכותי מוגבלים. כמו כן להחלפות המפרקים באצבעות הידיים שיעור סיבוכים גבוה באופן יחסי. הבחירה באופציה ניתוחית זאת צריך שתיעשה תוך שהמטופל והמנתח ערים לסיכויים ולסיכונים הכרוכים בפרוצדורה זאת.

לסיכום, שינויים במפרקי האצבעות הקטנים נפוצים מאוד והנם תוצאה משולבת של שימוש באצבעות ונטייה תורשתית. הטיפול השמרני מתמקד בשימוש בתוספי תזונה מגני סחוס ונוגדי דלקת למיניהם ואילו הטיפול הניתוחי נחלק לניתוחים משמרים, החלפת מפרקים ואיחוי של המפרקים באצבעות היד האנושית.

הכותב הוא מומחה בכיר לאורתופדיה וכירורגיה של היד, מרכז רפואי קפלן, רחובות

מאמרים נוספים:

קריית עקרון: אצבע של ילד נקטעה בגן הילדים

קריית עקרון: אצבע של ילד נקטעה בגן הילדים

תומר ולמר

במהלך משחק בגן ילדים נטרקה דלת על אצבעו של אחד הילדים וקטעה אותה. הגננת הצליחה להציל את האצבע, שחוברה מחדש בניתוח. הרופא המנתח: חשוב שבמוסדות החינוך יהיו אמצעי הגנה

אצבעו של ילד כבן 5 מקריית עקרון נקטעה במהלך משחק בגן הילדים. הגננת שמרה את החלק שנקטע בדלי מים, ובזכות זה הצליחו הרופאים בבית החולים קפלן לחבר את האצבע בניתוח.

המקרה אירע במהלך השבוע שעבר. הילד שיחק עם חבריו בגן כשלפתע טרק אחד הילדים את הדלת על אחת מאצבעותיו וגרם לקטיעתה.

הגגנת הזעיקה מייד את אנשי מגן דוד אדום איילון, שפינו את תיגבה לחדר המיון בבית החולים קפלן, שם הוכנס מייד לחדר הניתוחים.

"הגננת התקשרה אליי בבהלה, שילד אחר סגר את הדלת על בני", סיפרה אימו של הילד. "רצתי מהר לגן, ויחד עם הגננת הגענו לחדר מיון ילדים בקפלן, עם חלק מהאצבע בתוך כלי עם מים".

צילום דר אורון עם ילד שנפצע בכף יד

הילד לאחר הניתוח

"יש להתקין גומיות מגן בדלתות"
ד"ר אמיר אורון, מומחה במחלקה לכירורגיית כף היד בקפלן, תפר מחדש את האצבע: "קיימת חשיבות רבה בדרך העברת חלקים כרותים לבית החולים", סיפר.

"החלק הכרות חייב להיות בתוך גזה או בד רטובים, ויש להצמידו לשקית נפרדת עם קרח. יש לכך חשיבות רבה למידת

הסיכוי להצלת האיבר לאחר מכן".

בנוסף קרא ד"ר אורון להגברת המודעות לסכנות שבטריקת דלתות: "חשוב לשים לב שבמוסדות החינוך ובבתים יהיו אמצעי הגנה, כגון גומיות מגן סביב הדלתות ומעצורי דלת שימנעו טריקה פתאומית של הדלת על כף היד או הרגל".

מאמרים נוספים:

מחיר ה-SMS: עשרות טופלו בקפלן עם דלקת באגודל

מחיר ה-SMS: עשרות טופלו בקפלן עם דלקת באגודל

שרית רוזנבלום

אנו שולחים לפעמים מאות מסרונים ביום מהטלפון הנייד, אבל ההתמכרות הזאת עלולה להזיק לבריאות: עשרות אנשים טופלו לאחרונה בבי"ח קפלן בשל דלקת באגודל, המכונה "אגודל בלקברי", משום שאצבעותיהם לא עמדו בעומס, מדווח "ידיעות אחרונות". הדלקת עלולה להחמיר עד צורך בהחלפת המפרק

הטלפון מצפצף, ואנחנו כבר יודעים: קיבלנו אס-אם-אס. בתוך שניות האגודל כבר לוחץ במרץ על מקשי האותיות, ומסרון התשובה יוצא לדרך. הפעולה הזאת כל כך שגרתית, שכבר הפסקנו לספור את המסרונים שאנו שולחים מדי יום. עכשיו מתברר שההתמכרות הזאת למסרונים עלולה לעלות לנו בבריאות.

בבית החולים קפלן ברחובות מדווחים כי בזמן האחרון הגיעו עשרות צעירים לחדר המיון ובפיהם אותה תלונה: היד כואבת, נפוחה, רגישה למגע. בדיקות העלו שאותם צעירים סבלו מדלקת בגידים או במפרק האגודל, שנגרמו כתוצאה מהפעלת לחץ מסיבי וחוזר על האצבע.

כולם, כך התברר לרופאים, הודו שהם שולחים מסרונים רבים מאוד – לפעמים אפילו מאות – מדי יום. התופעה הזאת נפוצה גם בבתי חולם אחרים ברחבי הארץ.

ההחמרה – עד צורך בהחלפת מפרק
הדלקת אובחנה לראשונה בארצות הברית לפני שנים אחדות. בספרות הרפואית היא מוכרת בכינוי "אגודל הבלקברי" (BlackBerry Thumb). הסיבה: אמריקאים רבים שאובחנו כסובלים מהדלקת באגודל נהגו להשתמש בטלפון חכם מסוג בלקברי, שנועד בעיקר להקלדת דואר אלקטרוני ומסרונים במקום לשיחות.

אולם השימוש המוגבר בטלפון לצורך כתיבת טקסט נפוץ כל כך בשנים האחרונות לא רק במכשירי בלקברי, אלא גם בכל הטלפונים הניידים המתקדמים האחרים. כתוצאה מכך גדל גם מספרם של ישראלים הסובלים מ"אגודל בלקברי".

איך נגרמת הדלקת? כל עצם בגופנו מחובר לשריר על ידי גיד. כדי לכופף את האגודל צריך להפעיל לחץ על שני גידים – האחד מכופף את האגודל, והשני מיישר אותה. כתיבת הודעות טקסט מחייבת הקשות רבות על הצג או על מקשי הטלפון ויוצרת לחץ על האגודל של היד הכותבת.

ד"ר אמיר אורון מהמחלקה לכירורגיה של היד בקפלן מסביר כי לחץ מתמשך עלול לגרום כאבים ונפיחות בכף היד, ובהמשך דלקת במעטפת הגיד ושחיקה של הסחוס במפרק בסיס האגודל.

אם לא מטפלים בדלקת בזמן, המצב עלול להחמיר לעתים עד שאין מנוס מלעבור ניתוח להחלפת המפרק. "בזמן האחרון יש אצלנו עלייה מסיבית בפניות מצד אנשי שמרבים לשלוח מסרונים וסובלים מכאבים, בהם אפילו רופאים", מעיר ד"ר אורון.

תנו לאצבעות לנוח
אורון התבקש לטפל גם בדובר בית החולים, אופיר לוי. "מתוקף תפקידי אני שולח מדי יום מאות מסרונים לרופאים, לכתבים ולמטופלים", סיפר לוי. "לפני כחודשיים התחלתי לחוש כאבים חוזרים במפרק האגודל של יד שמאל, היד הדומיננטית שלי. היה לי קשה להזיז את האצבע. לא הבנתי בהתחלה למה כואב לי עד שפתאום, בזמן ששלחתי אס-אם-אס, הבנתי שהטלפון 'אשם'. ד"ר אורון המליץ לי לחבוש סד על כף היד, שיקבע אותה. מאז אני מדבר יותר ומסמס פחות, והכאבים באמת פוחתים בהדרגה".

אורון מסביר כי אם מנוחה ליד אינה עוזרת, ניתן לטפל בדלקת באמצעות כדורים או זריקות קורטיזון: "אם כל אלה לא עוזרים, ניתן לנתח את כף היד כדי 'לשחרר' את הגידים – או במקרה החמור ביותר, לבצע ניתוח להחלפת המפרק".

ולידיעת ההורים המודאגים: אורון מרגיע שילדים פחות רגישים לסבול מ"אצבע בלקברי" מאשר מבוגרים, מאחר שהרקמות שלהם יותר גמישות ולכן עומדות בלחץ יותר בקלות. עם זאת, לא מזיק להיזהר: לדברי אורון, המטופל הצעיר ביותר שהגיע לקפלן בגלל שסבל מהדלקת היה ילד בן 12, שהגזים במשלוח הודעות לחבריו.

כללי אצבע למסרון בטוח
עדיף מסך מגע: הקלדה בטלפון עם מסך מגע פחות מאמצת.

חלקו מאמץ: הקלידו בשני האגודלים לסירוגין.

כתבו מתומצת: הקפידו על מסרונים קצרים.

אל תסבלו: אם היד כואבת, לכו להיבדק.

מאמרים נוספים:

בית החולים קפלן: אלון (12) יצא מחדר ניתוח והצוות המנתח חגג לו יום הולדת

בית החולים קפלן: אלון (12) יצא מחדר ניתוח והצוות המנתח חגג לו יום הולדת

מאת: אלעד חיימוביץ'

אלון רותם, חלוץ הפועל מרמורק בכדורגל, חוגג היום (27.10) יום הולדת 12. צוות חדר הניתוח בבית החולים קפלן ברחובות חגג לו כשיצא מחדר הניתוח לאחר קיבוע שבר ביד

בבית החולים קפלן ברחובות חוגגים יום הולדת לילדים גם אם דווקא ביום חגם הם נאלצים לשהות בבית החולים במקום לחגוג עם חבריהם לכיתה. אלון רותם, חלוץ הפועל מרמורק בכדורגל, חוגג היום (27.10) יום הולדת 12. כשיצא מחדר הניתוח לאחר קיבוע שבר ביד, הגיע צוות חדר ניתוח עם ליצנית רפואית לחגוג לו יום הולדת באווירה קצת אחרת.

חני ותמיר, הוריו של אלון, נראו נרגשים למחווה של צוות חדר הניתוח. אמו מספרת: "אלון, שלומד בבית הספר למדעים ברחובות, ואגב גם נולד בקפלן, שבר את האצבע כששיחק כדורגל עם חברים מהקבוצה אחר הצהריים והגיע לקפלן לניתוח מיידי ביחידה לכירורגיה כף יד. כשהצוות שאל אותו מה תאריך הלידה שלו והוא אמר שזה היום, הם איחלו לו מזל טוב וכבר קראו לליצנית רפואית. לאחר שהתאושש בחדר הניתוח הגיעו ושרו לו 'יום הולדת שמח'. למרות שדחינו את מסיבת יום ההולדת עם החברים בביתנו, מדובר במחווה מרגשת ומפחיתה לחצים גם עבור הילד וגם עבור ההורים. אין ספק שאנחנו בידיים טובות".

ד"ר אמיר אורון, מומחה ומנתח בכיר ביחידה לכירורגיה של כף היד בקפלן, אמר כי אלון הגיע לקפלן עם שבר מורכב באצבע בעקבות חבלה בזמן אימון כדורגל. "בשל מורכבות השבר החלטנו לבצע את ניתוח בהרדמה מלאה לקיבוע של השבר כדי למנוע נזק והפרעה בתפקוד היד בעתיד. כשהצוות הרפואי נתוודע לעובדה שביום הניתוח חל יום ההולדת שלו, החלטנו שלמרות הניתוח נחגוג יחד איתו את יום הולדתו ונשמח אותו יחד עם הוריו. קראנו לליצנית הרפואית המדהימה שלנו, ענת זוננפלד, ושרנו לו שירי יום הולדת. אלון קיבל יד חדשה ליום ההולדת".

אלון לא הבין בהתחלה את השמחה סביבו, אך לאחר מכן אף חייך ושיתף פעולה עם צוות הרפואי. "אני רוצה להיות מנהל עסקים כשאהיה גדול", הוא אמר.

מזל טוב ובריאות שלמה!

מאמרים נוספים:

האצבע של בת 8 נשברה לאחר שנתקעה במכשיר הכושר בפארק

האצבע של בת 8 נשברה לאחר שנתקעה במכשיר הכושר בפארק

עופר אשטוקר

אושר מנשה, כבת 8, תושבת אשדוד, הגיעה לחדר המיון בבית החולים 'קפלן' ברחובות עם אצבע נפוחה מאוד ושטף דם בעקבות פגיעה ממתקן כושר בפארק מרכזי באזור יא' באשדוד. ד"ר אמיר אורון, רופא במחלק לכירורגיית כף היד, בית החולים 'קפלן': "השימוש במתקנים אלו מסוכן לילדים ועלול להביא לשברים וקטיעת אצבעות"

במהלך הטיפול בבית החולים נמצא שבר בגליל המרכזי של הקמיצה ולאחר טיפול תהיה האצבע מקובעת במשך חודש ימים.

"ביתי ירדה לשחק בפארק השכונתי באיזור יא' ובמהלך שימוש במכשיר כפיפת הידיים הכניסה בטעות את האצבע בין הברזלים במתקן", תארה האם יעל. "היא הזעיקה את בעלי כי כאב לה מאוד והאצבע אף הכחילה. הבאנו אותה מייד לבית החולים 'קפלן' וכאן היה טיפול מקצועי וענייני ובמהלכו נתגלה שבר. המומחים קיבעו את האצבע והשאירו את אושר להמשך מעקב".

ד"ר אמיר אורון, רופא במחלקה לכירורגיית כף היד בבית החולים 'קפלן', אשר טיפל באושר, אמר כי הילדה הגיעה לחדר מיון עם כאבים עזים, נפיחות רבה ושטף דם לאצבע רביעית ביד שמאל. "במהלך הבירור אובחן שבר בגליל המרכזי באצבע אשר קובע והוחלט על המשך טיפול שמרני. האצבע תהיה מקובעת למשך חודש ימים בשל השבר והיא לא תוכל ליטול חלק בכל פעילות ספורטיבית".

"הפגיעה ארעה תוך שימוש במתקן ספורט המצוי בשטח ציבורי פתוח וקיימת גישה חופשית לילדים בכל הגילאים", מוסיף ד"ר אורון. "ככלל, השימוש במתקני כוח וכושר מומלץ מגיל 12 ואילך ורצוי תמיד שיהיה תחת השגחה. אצבעות דקות וחוסר שימת הלב של הילדים עלולים להביא לחבלות קשות עד כדי שברים וקטיעות. רק מתקני שעשועים ומשחקים שעברו תקינה בטיחותית אמורים לשמש את הילדים היותר צעירים", הוא מתריע.

ההורים ציינו כי מדובר בפארק גדול יחסית אליו מגיעים ילדים מ- 3 בתי ספר בסביבה לאחר שעות הלימודים וגם מרחבי אשדוד. "אנחנו שמחים שהנזק לאצבע לא היה חמור יותר. הטיפול של הצוות הרפואי ב'קפלן' היה מהיר והם הרגיעו אותנו שהתנועתיות של היד לא תפגע. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שצריך לעשות משהו כדי למנוע את המקרה הבא", הם מסכמים.

מאמרים נוספים: