דלקות מפרקים: כל הדרכים למנוע ולהקל על הכאבים

ד"ר אורון אמיר

לאורך השנים כולנו חווים שחיקת סחוס, שבשלב מסוים עלולה להתפתח לדלקת מפרקים ניוונית הגוררת עמה כאבים מטרידים והגבלה בטווח התנועה. מה אפשר לעשות למען המפרקים מגיל צעיר ואילו אפשרויות עומדות בפני החולים כדי להקל את התסמינים? אורתופד מומחה מסביר
בעולם של אנטי-אייג'ינג, הנדסה גנטית ותוחלת חיים ההולכת וגדלה, אוסטיאוארתריטיס – דלקת מפרקים ניוונית – היא מחלת המפרקים השכיחה בעולם. מדובר במחלה שבגללה אנו צורכים הכי הרבה משככי כאבים ונוגדי דלקת, ובשנת 2020 היא צפויה להיות המחלה העיקרית שמובילה למוגבלויות ולנכות. ועם זאת, עדיין איננו יודעים עליה כל צרכנו, אף על פי שמדי שנה מושקעים מיליוני דולרים בניסיון למצוא לה מרפא.

מהי דלקת מפרקים ניוונית?
המפרק האנושי אמור לספק לגופנו אפשרות לנוע בלא קושי, תוך מאמץ קטן ככל האפשר. מבנה המפרק מבוסס על שני משטחים סחוסיים בעלי תבנית משלימה, וכן קופסית מפרק העוטפת ומייצבת אותו. המפרקים מיוצבים גם על ידי רצועות ושרירים העוטפים אותם והמקנים להם עמידות בפני כוחות גזירה ופיתול.

המפרקים מתאפיינים ביכולת נדירה לאפשר תנועה בין עצמות, תוך יצירת חיכוך כמעט אפסי בין שני המשטחים הנעים זה מול זה במשך עשרות שנים. גם כיום, למרות הישגים טכנולוגיים כבירים של האנושות, לא הצלחנו עדיין לשחזר את המפרק שבו חנן אותנו הטבע. גם הטכנולוגיה המתוחכמת ביותר לא מצליחה לייצר מערך הדומה לזה של המפרק האנושי אשר מאפשר חיכוך מינימלי, עמידות ניכרת ובלימת זעזועים.

המעבר מהליכה על ארבע לצעידה על שתי רגליים גובה מחיר כבד מבני האדם מבחינת העומסים שבהם נדרשים מפרקי הגפיים התחתונות לעמוד, ובעיקר מפרקי

הברך הציריים. הגפיים העליונות חשופות אף הן לסוגי תנועות וטווחי תנועה שלא אליהן תוכננו מראש, ובייחוד בסיס האגודל האנושי. לכן, כוחות גזירה ממוקדים מסכנים את אורך החיים של המפרקים אף במיקום זה.

שכיחותה של דלקת המפרקים הניוונית, או "שחיקת סחוסים" או "שחיקת מפרקים" כפי שהיא מכונה בציבור הרחב, היא כ-50{f22ad1b8603d7f4b8d0cc986203d919e7a45ccc8588e7d1a836feeffa8ba5709} בקרב בני 50 ומעלה. מדובר במחלה כרונית פרוגרסיבית המערבת את הסחוס המפרקי, מאופיינת באובדן האיזון שבין הרס ובנייה של רקמת הסחוס ומתבטאת בכאב ומגבלה תפקודית. כאשר מופר האיזון המבני נוצרים אנזימים המאכלים את הסחוס ומובילים לרקמת עצם מדולדלת ולבליטות במפרקים.

כאב הוא התסמין העיקרי לדלקת מפרקים ניוונית, בעיקר במפרקי הברכיים ובבסיסי האגודלים. עם זאת, כאבים יכולים להופיע גם בפרקי הירכיים, מפרקי האצבעות, הכתף, עמוד השדרה והקרסול. לכאבים נלווית לעתים נפיחות, טווח תנועה מוגבל של המפרק וקושי בתפקוד היומיומי.

אישה כאובה מצולמת כאן

כאבים יכולים להופיע גם בכתפיים, בירכיים ובאצבעות

מי עלול לסבול מהמחלה ובאיזה גיל?
כל אחד מאיתנו עלול לסבול מהמחלה, כיוון ששחיקת סחוס היא תהליך המתרחש אצל כולנו. במפרק האנושי קיים איזון עדין בין הרס ובנייה של סחוס, ובשלב מסוים השחיקה עולה על הבנייה. מכאן שכמעט כל אחד יסבול משחיקת סחוס במידה כזאת או אחרת בחלוף השנים.

אחד מגורמי הסיכון העיקריים הוא הגיל: ככל שגילנו מתקדם עולה הסבירות שנסבול מדלקת מפרקים ניוונית. בגילאי 65-55 גברים סובלים מכאבי פרקים יותר מנשים, אך מגמה זאת משתנה אחרי גיל 65, אז נשים סובלות מפגעי דלקת המפרקים הניוונית עד פי שלושה יותר מגברים בני אותו הגיל. בקרב בני 70 ומעלה יותר מ-90{f22ad1b8603d7f4b8d0cc986203d919e7a45ccc8588e7d1a836feeffa8ba5709} סובלים מדלקת לפחות בפרק אחד בגופם.

גורם משמעותי נוסף הוא עודף משקל המטיל עומס נוסף על המפרקים, ובראשם מפרקי הברכיים. העלייה בתוחלת החיים לצד העלייה בשכיחותה של השמנת יתר והשאיפה לאורח חיים פעיל גם בגיל המבוגר גוררת בעקבותיה עלייה בשכיחות המחלה מדי שנה.

מהם הטיפולים המוצעים?
תרופות לשיכוך כאב

טיפולי פיזיותרפיה

עזרים כגון סדים ומקלות הליכה

תוספי תזונה

טיפולים ביומכניים שונים

התערבות כירורגית

איך לשמור על בריאות המפרקים?
לזוז יותר. המפרקים זקוקים לתנועה כדי להתקיים, לכן חיזוק השרירים ואימון המפרקים חשוב מאוד. חיזוק השרירים סביב המפרקים מעביר חלק מהנטל אל הרקמות הסמוכות למפרק, ומקל גם את ייצוב המפרק. התעמלות ותנועה ישמרו לאורך זמן את המפרקים בריאים.

לשמור על משקל תקין. למשקל הגוף השפעה רבה על העומס המוטל על המפרקים, בעיקר בגפה התחתונה, לכן יש לשמור על משקל מתאים.

ללכת נכון ולהשתמש באביזרים מתאימים. בלימת זעזועים ושמירה על תבנית הליכה נכונה חשובים אף הם. שימוש במנעל נכון, במדרסים במקרה הצורך ובנעלי ספורט בעלות יכולת ספיגה נאותה ומבנה המתאים לאותה פעילות – כל אלה חשובים למניעת נזק למפרקים. יש לשים לב לפעולות יומיומיות המעמיסות בצורה חוזרת ונשנית על הגפה העליונה והעלולות להוביל לשינויים שחיקתיים במפרקים.

ליטול תוספי תזונה. בעשורים האחרונים מקובל השימוש בתוספי תזונה כאמצעי נוסף לשמירה של עמידות הסחוס המפרקי אל מול פגעי הזמן. תוספי התזונה מפחיתים את הדלקת התוך-מפרקית ומקטינים את קצב שחיקת הסחוס בתוך המפרק הסובל. התוספים המקובלים כיום הם גלוקוזמין סולפט וכונדרואיטין סולפט, שפעילותם הסינרגטית באה לידי ביטוי במחקרים מדעיים. התוספים הקיימים היום בשוק הם: מגהגלופלקס, קרטילגו, מולטיפלקס, ארטריל, פרי-מושן, ותוספים אחרים ששמם הוא כשם החומרים גלוקוזאמין וכונדראיטין.

המלצות הליגה האירופאית נגד ראומטיזם ושל האיגוד הבינלאומי למחקר דלקת המפרקים הניוונית (OARSI) הן ליטול תכשיר המכיל 1,500 מ"ג גלוקוזמין ו-1,200 מ"ג כונדרואיטין במשך שישה חודשים לפחות, כטיפול שמרני לפני התערבות כירורגית כלשהי. מומלץ ליטול את הכדורים במהלך שעות היום, כיוון שמחקרים מצביעים על ספיגה טובה יותר של המרכיבים הפעילים לאחר פעילות גופנית.

לשקול טיפולים מתקדמים. אם אין כל שינוי במצב המפרקים למרות נטילה רצופה של תוסף תזונה מתאים במשך שישה חודשים, יש לשקול פנייה לאמצעים אחרים, כולל כירורגיים, כדי להקל את התסמינים.

תמונה של רגלייים על משקל

למשקל הגוף השפעה רבה על העומס המוטל על המפרקים

איך להפחית את השחיקה – ואת הכאב?
בעת עלייה וירידה במדרגות היעזרו במעקה, כדי להפחית לחץ מהמפרקים בעת המאמץ.

אם ניתן לבצע פעולה כלשהי בישיבה במקום בעמידה – העדיפו לשבת, כדי למנוע לחץ מיותר על המפרקים בפעולות יומיומיות כמו חיתוך סלט או קילוף תפוחי אדמה.

בזמן עמידה ממושכת העבירו את משקל הגוף מרגל לרגל לסירוגין. מומלץ להיעזר בשרפרף או במשטח מוגבה אחר לאחת הרגליים.

כדי להקל כאבים אפשר לנסות לחמם את המפרק או דווקא לקררו באמצעות שקיות קרח.

אם אתם נוהגים לשחות, העדיפו את הסגנונות חתירה וגב על פני חזה.

לפני קימה מהכיסא או מהמיטה הפעילו את המפרק מספר פעמים ורק אז קומו, כדי לחמם אותו לפני הפעולה ולמנוע תנועה פתאומית.

בעת הקימה מהמיטה הניחו קודם את הרגל כואבת, כך שהיא תהיה קרובה יותר לגוף ורוב המשקל יועבר לרגל הבריאה בעת הקימה. כך יופעל פחות לחץ על המפרק המודלק והכואב.

הכותב הוא אורתופד מומחה מנתח וכירורג יד במרכז הרפואי קפלן

מאמרים נוספים:

× ‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎שלחו לנו הודעה בוואטסאפ ‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎