כאב ונפיחות באצבעות הידיים: הסיבות והטיפולים

ד"ר אמיר אורון

כאב ונפיחות במפרקי אצבעות הידיים, מעידים על שינויים שחיקתיים במפרקים. למה זה קורה, האם יש קשר לתורשה ואיזה טיפולים יעזרו להקל על המצב? אורתופד מסביר

היד היא בעלת תפקיד מכריע בהתפתחות האנושות. התנועות העדינות והמדויקות של האצבעות שלנו איפשרו לאבות אבותינו ליצור את הכלים לקידומה של האנושות. היכולת לאחוז כלים ולבצע פעולות מדויקות איפשרו לבני האדם ליצור מלאכת מחשבת אשר הובילה ליצירות אמנות, מפעלים הנדסיים והישגים רבים אחרים.

מפרקי האצבעות נדרשים למיקוד של לחץ ניכר בשטח קטן ולפרקי זמן קצרים. כל העמסה של האצבע מלווה בעומס ישיר ובכוחות גזירה הפועלים על פרקי האצבעות הקטנים. ברבות השנים, בשל נטייה תורשתית ובשל הנזק המצטבר במשטחי הסחוס במפרקי האצבעות בעקבות עומס ועבודה מתמשכים מופיעים כאב ונפיחות במפרקי אצבעות הידיים.

הסיבות לכאבי המפרקים
כאב ונפיחות במפרקי אצבעות הידיים, בשונה מכאבים רדימות ונימול המופיעים בלילה מעיד על שינויים שחיקתיים במפרקי האצבעות הקטנים. מפרקי האצבעות נוטים לכאוב בשלב ראשון ומאוחר יותר מופיעה נפיחות של המפרקים הבאה לידי ביטוי בעיקר בגב האצבע.

הנפיחות בגב האצבע היא ביטוי של יצירת נוזל עודף בתוך המפרקים. הנוזל העודף שנוצר במפרק מנפח את המעטפת (קפסולה) של המפרק והלחץ בתוך המפרק גורם לכאב. כשמסתכלים על המפרק המרוחק של האצבע, זה שקרוב לציפורן נראה בדרך כלל שתי גבשושיות משני צדי המפרק כיוון שבחלק המרכזי של גב המפרק עובר הגיד המיישר.

לעתים תופיע בליטה בצד אחד של המפרק (ציסטה או גנגליון) בלבד. לעתים הגנגליון במיקום זה משפיע על הציפורן וגורם לעיוות שלה. כאשר השינויים במפרקי האצבעות הולכים ומתקדמים ייתכן שייווצר עיוות בציר האצבע וטווח התנועה של המפרקים והאצבעות יקטן.

 

תמונת ידיים עם שחיקה של סחוס

שינויים במבנה וכאבים במפרקי הידיים - למה זה קורה

הטיפולים היעילים
1. נוגדי דלקת ומשככי כאבים: קו הטיפול הראשון בשינויים אלו הנו שימוש בנוגדי דלקת ובמשככי כאב. לעתים קרובות אני ממליץ על שימוש במשחות במריחה מקומית להקלה על הסימפטומים וזאת לאור הגודל הקטן של המפרקים לעומת שטח הפנים שלהם. אפשר לעשות שימוש במשחות עם רכיבים נוגדי דלקת על בסיס תרופתי או לחילופין במשחות המבוססות על רכיבים נוגדי דלקת טבעיים או צמחיים.

שטח הפנים הגדול סביב פרקי האצבעות מאפשר ספיגה מצוינת של החומר הפעיל במשחות השונות. שיפור בכאבים מושג בדרך כלל לאחר שימוש במשחה במשך שבועיים ולפחות שלוש מריחות מקומיות ביום.

2. תוספי תזונה מגני סחוס: קו טיפול נוסף הוא השימוש בתוספי תזונה מגני סחוס כדוגמת גלוקוזמיןו כונדרואיטין אשר להם תפקיד בתמיכה בסחוס ובהורדת הדלקת המקומית. יתרונם של תוספי התזונה נעוץ בהיעדר תופעות לוואי וביכולתם להשפיע על מפרקים רבים באותו זמן. מעבר לכך, לדעתי זהו הטיפול הריאלי היחיד למניעת התקדמות השינויים במפרקים הקטנים.

כדאי לציין כאן כי לשינויים במפרקי האצבעות הקטנים רקע תורשתי, כך שאם האמא או הסבתא סבלו משינויים במפרקי הידיים קיימת סבירות גבוהה כי גם לצאצאיהם יהיו שינויים ברבות הימים.

לתוספי התזונה מגני הסחוס כמעט ואין תופעות לוואי והתגובות הבין תרופתיות הן זניחות עד לא קיימות. על כן, השימוש בתוספי תזונה מגני סחוס הוא טיפול ארוך טווח מצויין למניעת היארעות שינויים ניווניים במפרקי הידיים הקטנים.

בנטילה של תוספי תזונה מגני סחוס במינון המקובל ולאחר מספר חודשים ועד חצי שנה צפויה הקלה סימפטומטית.

3. סטרואידים: כאשר הכאבים הולכים ומחמירים ניתן לפנות לטיפול בהזרקות מקומיות הן של סטרואידים והן של הזרקות ביולוגיות מסוגים שונים. כאשר הנפיחות במפרקי האצבע הקטנים מכבידה מאוד אך עדיין אין עיוות בציר ומבנה המפרק ניתן לבצע כריתה של אוסטיאופיטים (בליטות עצם הנוצרות בשולי המפרק) ו״ניקוי״ של המפרק עצמו. זהו ניתוח עם תהליך החלמה קצר יחסית.

4. איחוי מפרקים: כאשר השינויים בפרקי האצבעות הקטנים מתקדמים והטיפול השמרני כשל ניתן לבצע איחוי של המפרקים. האיחוי למעשה מבטל את המפרק ומחבר בין חלקי העצם. את האיחוי ניתן לבצע באמצעים שונים ובהם ברגים, תילים מסוג קירשנר (למעשה שיפודי מתכת) או אמצעים אחרים.

כיום ניתן אף לבצע החלפה של המפרקים הבין גליליים המקורבים במקרים נבחרים, השימוש בטכניקה זאת הנו מאוד תובעני וחיי המפרק המלאכותי מוגבלים. כמו כן להחלפות המפרקים באצבעות הידיים שיעור סיבוכים גבוה באופן יחסי. הבחירה באופציה ניתוחית זאת צריך שתיעשה תוך שהמטופל והמנתח ערים לסיכויים ולסיכונים הכרוכים בפרוצדורה זאת.

לסיכום, שינויים במפרקי האצבעות הקטנים נפוצים מאוד והנם תוצאה משולבת של שימוש באצבעות ונטייה תורשתית. הטיפול השמרני מתמקד בשימוש בתוספי תזונה מגני סחוס ונוגדי דלקת למיניהם ואילו הטיפול הניתוחי נחלק לניתוחים משמרים, החלפת מפרקים ואיחוי של המפרקים באצבעות היד האנושית.

הכותב הוא מומחה בכיר לאורתופדיה וכירורגיה של היד, מרכז רפואי קפלן, רחובות

מאמרים נוספים:

× ‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎שלחו לנו הודעה בוואטסאפ ‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎